Όλη η αλήθεια για τον μεταβολισμό

Η αλήθεια για τον μεταβολισμόΔεν είναι ασυνήθιστο να ακούμε συνεχώς ανθρώπους να κατηγορούν την αύξηση του σωματικού βάρους τους, πως οφείλεται σ’ έναν αργό μεταβολισμό. Εάν έχετε μειώσει την κατανάλωση θερμίδων και γυμνάζεστε τακτικά, αλλά έχετε να χάσετε ακόμα βάρος, τότε ίσως η μόνη άλλη πιθανή διάγνωση, είναι ότι έχετε έναν αργό μεταβολισμό. Τι είναι όμως ο αργός μεταβολισμός; Πώς επηρεάζει το βάρος σας και πως μπορείτε να τον επιταχύνετε;

Τι είναι ο μεταβολισμός

Ως μεταβολισμό περιγράφουμε όλες τις χημικές διεργασίες που γίνονται συνεχώς στο εσωτερικό του σώματος για να κρατηθεί ζωντανό, με τα όργανά να λειτουργούν κανονικά, όπως η αναπνοή, η επισκευή των κυττάρων και η αφομοίωση των τροφίμων. Αυτές οι χημικές διεργασίες απαιτούν ενέργεια. Το ελάχιστο ποσό της ενέργειας που το σώμα σας χρειάζεται για να πραγματοποιήσει αυτές τις χημικές διεργασίες ονομάζεται βασικός μεταβολικός ρυθμός ( ΒΜΡ ).

Μερικοί άνθρωποι έχουν γρηγορότερο μεταβολισμό από άλλους;

Το μέγεθος του σώματος, η ηλικία, το φύλο και τα γονίδια παίζουν κάποιο ρόλο στον καθορισμό του μεταβολικού ρυθμού σας. Τα μυϊκά κύτταρα απαιτούν περισσότερη ενέργεια για να διατηρηθούν από τα λιποκύτταρα, έτσι λοιπόν τα άτομα με υψηλότερο ποσοστό μυς προς λίπος τείνουν να έχουν υψηλότερο ΒΜΡ.

Καθώς μεγαλώνουμε, τείνουμε να αποκτούμε λίπος και να χάνουμε μυ. Αυτό εξηγεί γιατί ο ΒΜΡ τείνει να μειώνεται με την ηλικία. Σε γενικές γραμμές, οι άνδρες τείνουν να έχουν έναν πιο γρήγορο μεταβολισμό, καθώς έχουν μεγαλύτερη μυϊκή μάζα, βαρύτερα οστά και λιγότερο σωματικό λίπος από τις γυναίκες, αυτός είναι ο λόγος που η ημερήσια αποζημίωση θερμίδων τους είναι υψηλότερη απ’ ότι των γυναικών.

Η κατανάλωση θερμίδων

Ένας μέσος άνθρωπος χρειάζεται περίπου 2.500 θερμίδες την ημέρα. Για μια μέση γυναίκα, ο αριθμός αυτός είναι περίπου 2.000 θερμίδες την ημέρα. Αυτές οι τιμές μπορούν να ποικίλουν ανάλογα με την ηλικία και τα επίπεδα της φυσικής δραστηριότητας, καθώς και σε άλλους παράγοντες. Ο μεταβολισμός σας μπορεί να καθορίζεται εν μέρει από τα γονίδιά σας, αν και αυτό δεν είναι ακόμη πλήρως κατανοητό και αποδεκτό από την ιατρική κοινότητα. Τα γονίδια παίζουν σίγουρα σημαντικό ρόλο στο μέγεθος των μυών και την ικανότητά σας να αυξάνουν τους μυς, οι οποίοι επηρεάζουν το μεταβολισμό σας.

Είμαι υπέρβαρος λόγω αργού μεταβολισμού;

τι είναι ο μεταβολισμόςΟι άνθρωποι που προσπαθούν να χάσουν βάρος, συχνά κατηγορούν τον αργό τους μεταβολισμό. Ωστόσο, οι μελέτες δείχνουν ότι ορισμένα υπέρβαρα άτομα μπορεί να έχουν πραγματικά έναν υψηλότερο μεταβολισμό από αδύνατους ανθρώπους. Αυτό συμβαίνει, επειδή έχουν μεγαλύτερα σώματα με μεγαλύτερους μυς και με μεγαλύτερα εσωτερικά όργανα. Οι έρευνες έχουν επίσης δείξει ότι οι άνθρωποι έχουν την τάση να τρώνε περισσότερο απ’ ότι νομίζουν ότι πραγματικά κάνουν. Όταν τους ζητήθηκε να γράψουν αυτά που έχουν καταναλώσει σε μια μέρα, πολλοί απ’ αυτούς είχαν την τάση ν’ αναφέρουν πολύ λιγότερο απ’ αυτά που έτρωγαν απ’ ότι κατανάλωσαν πραγματικά.

Τις περισσότερες φορές, ο λόγος που βάζετε βάρος δεν είναι λόγω ενός  αργού μεταβολισμού, αλλά επειδή τρώτε και πίνετε περισσότερες θερμίδες απ’ ότι καίτε. Μπορεί να είναι δύσκολο να το αποδεχθείτε, αλλά εάν ελέγξετε τον αριθμό των θερμίδων που τρώτε, τότε αυτό είναι το κλειδί για την απώλεια βάρους και την διατήρηση του μακροπρόθεσμα.

Μπορεί να χάσω βάρος πολύ γρήγορα και να επιβραδύνω το μεταβολισμό μου;

Οι εξαντλητικές δίαιτες και άλλες δίαιτες με λίγες θερμίδες μπορεί να μειώσουν το ΒΜΡ σας. Με κάποιες δίαιτες, το σώμα σας αναγκάζεται να κάψει μυς που θα χρησιμοποιηθούν για ενέργεια. Όπως είπαμε και παραπάνω, όσο μικρότερη μάζα μυών έχετε, τόσο πιο αργός θα είναι ο μεταβολισμό σας. Με λιγότερη μυϊκή μάζα και έναν πιο αργό μεταβολισμό, τότε καθίσταται πολύ πιο εύκολο να βάλετε σωματικό λίπος, μετά από μια δίαιτα.

Τι μπορώ να κάνω για να επιταχύνω τον μεταβολισμό μου;

Προβάλλεται ο ισχυρισμός ότι ορισμένες τροφές και ποτά μπορεί να ενισχύσουν το μεταβολισμό σας, όπως το πράσινο τσάι, ο μαύρο καφές, τα μπαχαρικά και τα ενεργειακά ποτά. Τα στοιχεία πίσω από αυτούς τους ισχυρισμούς είναι σαθρά, στην καλύτερη περίπτωση, η επίδραση στο μεταβολισμό σας απ’ αυτά είναι οριακή και κάθε άτομο θ’ ανταποκρίνεται διαφορετικά σε κάθε προϊόν.

Αν δεν έχετε τον έλεγχο πάνω στην ταχύτητα του μεταβολισμού σας, μπορείτε να ελέγξετε πόσες θερμίδες καίτε με το επίπεδο της φυσικής σας δραστηριότητας. Όσο πιο δραστήριοι είστε, τόσο περισσότερες θερμίδες καίτε. Στην πραγματικότητα, μερικοί άνθρωποι που λέγεται ότι έχουν ένα γρήγορο μεταβολισμό μάλλον είναι πιο ενεργοί και ίσως πιο νευρικοί από άλλους.

Παρακάτω είναι οι τρεις πιο αποτελεσματικοί τρόποι για την καύση θερμίδων :

Αερόβια δραστηριότητα

Η αερόβια άσκηση είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να κάψετε θερμίδες. Στόχος σας θα πρέπει να είναι 150 λεπτά αερόβια δραστηριότητας, όπως το περπάτημα, το ποδήλατο και το κολύμπι, την εβδομάδα. Μπορείτε να επιτύχετε το στόχο αυτό, κάνοντας 30 λεπτά πέντε ημέρες την εβδομάδα, για να χάσετε βάρος, είναι πιθανό ότι πρέπει να κάνετε περισσότερα από 150 λεπτά την εβδομάδα και να κάνετε αλλαγές στη διατροφή σας.

Η προπόνηση δύναμης

Ο μυϊκός ιστός καίει περισσότερες θερμίδες από τον λιπώδη ιστό, αυξάνοντας λοιπόν τη μυϊκή μάζα σας, θα σας βοηθήσει να χάσετε βάρος. Προσπαθήστε να κάνετε δραστηριότητες μυϊκής ενδυνάμωσης δύο ή περισσότερες ημέρες την εβδομάδα, που να λειτουργούν σε όλες τις μεγάλες ομάδες μυών (πόδια, γοφούς, την πλάτη, την κοιλιά, το στήθος, τους ώμους και τα χέρια ). Παραδείγματα δραστηριότητας μυϊκής ενδυνάμωσης περιλαμβάνουν την άρση βαρών με υψηλές περιόδους έντασης της άσκησης. Η βαριά κηπουρική μπορεί επίσης να κάνει τη ίδια δουλειά.

Να είστε δραστήριοι

Το να είστε συνεχώς σε κίνηση σε συνάρτηση με τη μείωση του χρόνου που δαπανάται για κάθε τι που κάνετε, θα σας βοηθήσει να κάψετε περισσότερες θερμίδες. Κάθε επιπλέον κίνηση βοηθά στην καύση θερμίδων. Αναζητήστε τρόπους για να περπατάτε και να κινείσθε λίγα λεπτά περισσότερα κάθε μέρα από την προηγούμενη μέρα. Όσο περισσότερο κινείσθε, τόσο περισσότερες θερμίδες καίτε.

Μπορεί ορισμένες ιατρικές παθήσεις να προκαλούν έναν αργό μεταβολισμό ;

Είναι αλήθεια ότι ορισμένες ασθένειες και πάντα με προϋποθέσεις, μπορεί να επιβραδύνουν το μεταβολισμό ενός ατόμου, όπως το σύνδρομο Cushing και ο υποθυρεοειδισμός ( υπολειτουργία του θυρεοειδούς ), αλλά τις περισσότερες φορές, το βάρος των ανθρώπων προέρχεται από την υπερβολική κατανάλωση θερμίδων. Ωστόσο, αν αισθάνεστε ότι μπορείτε να έχετε ένα πρόβλημα που δεν λύνεται με αλλαγές στον τρόπο ζωής σας, τότε μη διστάσετε να ζητήσετε ιατρική συμβουλή.

Αν σας άρεσε το άρθρο μας, για όλη την αλήθεια για τον μεταβολισμό. Κάντε Like στη σελίδα μας στο Facebook και μοιραστείτε το με τους φίλους σας!! Είναι η ανταμοιβή μας!!

 

Εύα Σ.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CAPTCHA ImageChange Image

Free mockups